خانه / انرژی های نو / آشنایی با مبدل های حرارتی اسپیرال یا حلزونی

آشنایی با مبدل های حرارتی اسپیرال یا حلزونی

Spiral Heat Exchanger

مبدل حرارتی مارپیچی ( Spiral Heat Exchanger ) دقیقاً همان چیزی است که از نام آن برمي آید: یک مبدل حرارتی دایره­ ای شکل با دو کانال مارپیچی متحدالمرکز که هر کانال برای عبور يک سيال تعبيه شده است. کانال های خمیده شرایط انتقال بهینه گرما و جریان را برای طیف گسترده ای از سيالات فراهم می ­کنند.

این نوع مبدل های حرارتی بسیار فشرده هستند و به همین دلیل هزینه ساخت بالایی دارند. سطح انتقال حرارت برای این مبدل ها از 0.5 تا 2500 مترمربع و فشار کارکرد آن ها نیز تا 15 بار و دمای 500 درجه سانتی گراد محدود می گردد.

مسیر عبور سیال در کانال های داخل مبدل حرارتی اسپیرال

مبدل حرارتی صفحه مارپیچی با چرخاندن دو صفحه فلزی بلند در اطراف یک هسته مرکزی ساخته می ­شود تا دو گذر جریان مارپیچی متحدالمرکز – هر کدام برای يک سیال – تشکیل شود. لبه ­های صفحه ­ها به گونه ­ای جوش داده می شوند که هرکدام از سیالات در معابر خود مانده و امکان اختلاط دو سیال یا درهم آمیختگی وجود نداشته باشد.

با توجه به توانایی بالای این نوع از مبدل ها در خود تمیزکنی و کاهش رسوبات، این مبدل ها بیشتر برای سرویس های لجن آلود، مایعات لزج، مایعاتی با ذرات جامد معلق شامل جریان های دارای ذرات جامد بزرگ و جریان های دو فازی مایع – جامد کاربرد دارند.

از مزایا و معایب این نوع مبدل ها می توان به افت فشار متوسط، ضریب انتقال حرارت بالا، رسوب گذاری پایین و ابعاد کوچک آنها اشاره کرد.

کاربرد اینگونه مبدل های حرارتی با توجه قیمت و راندمان آنها بیشتر در صنایع نفت و پتروشیمی و صنایع تبدیلی است.

جهت مطالعه بیشتر فیلم معرفی مبدل اسپیرال و یک نمونه کاتالوگ تولید کنندگان این نوع مبدل را مشاهده کنید.

ترجمه و گردآوری: مسعود خانی بختیاری

منبع: دانشنامه آنلاین نوین نفت و کاتالوگ تولیدکنندگان