BIM چیست؟

امروزه تعداد فزاینده ای از معماران، مهندسان و پیمانکاران از BIM استفاده می کنند و حال دلیل آن چیست؟

در حالی که پیشرفت های تکنولوژيکي به متخصصان صنعت کمک کرده تا با بهره وری و اثرگذاری بیشتری عمل کنند، روندهای جهانی نیز موجب شده اند پروژه های ساخت و ساز و مهندسی پیچیده تر شوند و در اينجاستکه BIM وارد می شود.

BIM يک فرآیند بر پایه مدلی هوشمند است که متخصصان ساخت و ساز و مهندسی (AEC Professionals) را به یکدیگر متصل می کند در نتیجه آنها می توانند در بستر BIM بصورت کارآمدتری طراحی، ساخت و راهبری ساختمان ها و تاسیسات زیربنایی را انجام دهند. BIM معرف مدلسازی اطلاعات ساختمان (Building Information Modeling) است.

در فرآيند BIM طراحان مدلی دیجیتالی می سازند که شامل کلیه اطلاعات مرتبط با خصوصیات فیزیکی و کاربردی است. قدرت BIM در نحوه ارتباط بین معماران، مهندسان و پيمانکاران برای همکاری روی مدل هایی هماهنگ است. تا به هر کدام در آنچه که کار آنها را متناسب با کلیت پروژه می کند دیدگاه بهتری بدهد و در نهایت برای کارکرد با بازده بیشتر به آنها کمک شود.

اطلاعات داخل یک مدل المان های طراحی را تعریف کرده و رفتار و ارتباطات بین اجزای مدل را تعیین می کند. بنابراین هنگامیکه المانی در یک مدل تغییر کند تمامی نماه با تغییر جدید آپدیت می شوند و در مقاطع، سطوح و شیت ها نشان داده خواهند شد. بدین ترتیب شما می توانید از اطلاعات داخل مدل برای ارتقای طرح قبل از ساختن استفاده کنید.

به کمک تجسم واقع گرایانه (Realistic visualization) خريد مواد و مصالح و تأیید طراحی سریع و مطمئن تر خواهد شد و تمامی اهداف طراحی به ساختمان منتقل می شود.

يکي از مهمترين ویژگی های BIM حفظ شدن هوشمندی مدل از طرح مفهومی (Design concept) اولیه تا مرحله ساخت و بهره برداری است.

BIM برای شما نگرشي بر قابل ساخت بودن طرح فراهم می کند، همچنین بازدهی و اثرگذاری مرحله ساخت را ارتقا داده و از طرفی درک بهتری برای راهبری و نگهداری ساختمان در آینده فراهم می سازد.

مالکان از BIM می توانند برای پیش بینی تعمیرات و نگهداری، پیگیری امور مالی، مدیریت تاسیسات، پروژه های نوسازی و تغییرات استفاده می کنند.

هنگام کارکردن با BIM شما ریسک پروژه کمتر، جدول زمانی (Timeline) ارتقا یافته، صرفه جویی در هزینه و آیدی بیشتری برای پروژه را تجربه خواهید کرد.

توانایی BIM با تکنولوژي اتصال ابری (Cloud connected technology) افزایش یافته است. بدلیل اینکه اجازه می دهد تیم های پروژه با یکدیگر در بستری جدید اقدام به کار و طراحی کنند.

مطابق روندهای جهانی شاهد آن هستیم که صنعت ساخت و ساز و مهندسی در زمان تغییر خود بسر می برد. تجارت هایی که می خواهند کارهای بیشتری برنده شوند، پروژه های پربازده ای تحویل دهند و ساختمان های مناسب تری طراحی کنند نیازمند راه حلی قدرتمند هستند و آن راه حل BIM است.

مترجم و نویسنده: مسعود خانی بختیاری، محمدرضا خانی بختیاری