لرزه گير چيست؟

پیشرفت علم و تکنولوژی در تجهیزات صنعتی، زندگی امن توام با آرامش را برای انسان­ها به ارمغان آورده است.  در خطوط لوله کشی به دلیل اتصالاتی که در بین خطوط لوله وجود دارد و همچنین وجود تجهیزاتی مانند پمپ و کمپرسور و فن و…. حرکات داخلی بین خطوط بطور ناخواسته ایجاد می­ کند.

این حرکات داخلی همان لرزش­های ریز و درشت هستند. لرزش­های حاصل از این حرکات داخلی باعث بوجود آمدن سروصدای غیرقابل تحمل وآزاردهنده در صنایع مختلف از جمله موتورخانه­ های بزرگ و تاسیسات ساختمانی می­ شود.

علاوه بر ایجاد صداهای نابهنجار این حرکات و لرزش­ها ممکن است باعث ساییده شدن قطعات اتصالی شود. این ساییده شدن در اثر اصطکاک­های متعدد بوجود می ­آید و دلیلی برای کاسته شدن عمر مفید قطعات اتصالی خواهد شد.

این عوامل از مهم­ترین و ضروری­ ترین دلایلی است که باید در ساختار و طراحی خطوط لوله کشی از قطعات لرزه­ گیر یا ضد ارتعاشات مربوط به هر صنعتی استفاده کرد. همچنین نصب لرزه­ گیر در صنایع مختلف نیروهای وارده در اثر انقباض و انبساط لوله ­ها را کاهش می­ دهد.

لرزه گير چيست؟

 لرزه­ گیر یا ضد ارتعاش یکی از مهمترین و ضروری­ترین تجهیزات دینامیکی است. از لرزه ­گیر در صنعت لوله­ کشی استفاده می­ شود. وظیفه اصلی لرزه­­ گیر این است که از لرزش­های بوجود آمده در خطوط لوله­ کشی جلوگیری می ­کند. پس برای جلوگیری از ارتعاش و لرزه های ناخواسته بر روی خطوط لوله در برخی نقاط مشخص از لرزه گیر استفاده می کنند.  لرزه گیر ها موجب کم شدن ضربات مختلف سیال روی لوله ها و به خصوص اتصالات نصب شده می شوند.

 لرزه گیرهای فلزی

 این نوع از لرزه گیر ها با توجه به اینکه از آلیاژی از فلزات ساخته می شوند می توانند تغییرات ناشی از ارتعاشات را مهار کنند همچنین انقباض و انبساط مربوط به درجه حرارت و فشار را میتوان از طریق لرزه گیرهای فلزی به حداقل رساند

 لرزه گیرهای لاستیکی

 درزگیر لاستیکی از متریال لاستیکی در ساخت آنها استفاده شده است لرزه گیر های لاستیکی می توانند فشار وارد بر خود را تا مقادیر زیادی تحمل کند و اغلب دارای خاصیت انعطاف پذیری هستند

دسته بندی لرزه گیرها از نظر دما و فشار

 رنگ قرمز متناسب برای دمای ۹۰ درجه سانتیگراد و فشار ۱۰ بار می باشد

 رنگ زرد متناسب با دمای ۶۰ درجه سانتیگراد و فشار ۱۰ بار می باشد

 رنگ آبی متناسب برای دمای ۶۰ درجه سانتیگراد را فشار ۱۶ بار می باشد

 رنگ آبی قرمز متناسب برای دمای ۹۰ درجه سانتیگراد و فشار ۱۶ بار می باشد

انواع لرزه­ گیرهای غیرفلزی عبارتند از:

  1. خرطومی، مهاردار
  2. یونیورسال
  3. اتو کلاو
  4. دستگاه لرزاننده
  5. بلادری مهاردار
  6. بلادری مقاوم و انعطاف­ پذبر در برابر گرما و حرارت و …

منبع: نبض تاسیسات