خانه / انرژی های نو / پيش نيازهای اصلاح الگوی مصرف در صنعت ساختمان

پيش نيازهای اصلاح الگوی مصرف در صنعت ساختمان

عادت يا الگو و به نوعي ديگر روش­هايي که مردم ما براي مصرف انرژي در زندگي خود در پيش گرفته­اند ناشي از عوامل مختلفي از قبيل مشخصات اقليمي، فرهنگ و سنن طايفه يا قومي و قبيله­اي، سطح رفاه قشرهاي مختلف جامعه، مسائل فرهنگي و تبليغات رسانه­اي است. همچنين گوشه­اي از روش­ها يا الگوهاي مصرفي که مردم در زندگي روزمره خود به آن عادت کرده­اند توسط ما مهندسان و بصورت تحميلي با ساخت و سازهاي خاص، به آنها قبولانده شده است.

فرهنگ آپارتمان نشيني

نياز به توسعه در بخش مسکن و کمبود زمين در محدوده­هاي شهري موجب رويکرد ما به ايجاد کلوني­هاي مسکوني به نام آپارتمان شده است. زندگي در ساختمانهاي جمعي و آپارتمانهاي مسکوني پيرو خود نياز به فرهنگي خاص به نام فرهنگ آپارتمان نشيني را به همراه داشته است. در اين فرهنگ بخشي از امکانات بصورت مشترک توسط ساکنين ساختمانها مورد استفاده قرار مي­گيرد و سطح بهره­مندي هر کدام از ساکنان از اين امکانات مشخص شده وليکن در استفاده از امکاناتي که بصورت حجمي يا مقداري در اختيار آنها قرار مي­گيرد هيچ رويکردي مشخص نشده است.

بعنوان مثال بهره­مندي از فضاي پارکينگ که جزو مشاعات ساختمان است با شماره گذاري مشخص مي­شود که هر واحد از کدام قسمت استفاده کند و يا فضاي بام نيز بصورت عمومي و بدون مشکل استفاده مي­شود. ولي در مواردي که قرار باشد از کنتور آب، برق و يا گاز بصورت مشترک استفاده شود، هيچ نوع تقسيم بندي و مرزي در استفاده براي ساکنين مشخص نشده فلذا مصرف­کنندگان مسرف در اين ميان با ايمان به اين موضوع که هزينه­هاي مصرف آنها پس از سرشکن شدن توسط ساير استفاده­کنندگان پرداخت مي­شود اقدام به مصرف بدون قاعده از امکانات (در اينجا منظور آب، برق و گاز) مي­کنند.

راه حل

            مطابق نظر برخي لازم است براي هر واحد مسکوني در آپارتمانها کنتورهاي مجزايي تعبيه شود و قانونگذار الزامات قانوني براي اينگونه موارد اعمال کند. ولي اين عقيده با مشکلات اجرايي خاص خود مواجه است:

  1. هزينه اوليه بالا که مستقيماً به سازندگان ساختمان تحميل می­شود. (مقصود هزينه­هاي حق انشعاب است)
  2. حجم زياد ملزماتي که بايد جهت استقلال اين سيستم­ها در ساختمان پيش بيني شود مانند کابل­کشي و لوله­کشي­هاي اضافي.
  3. اشغال فضاي خاص خود جهت نصب و کنترل هر کدام از اين امکانات.
  4. افزايش احتمال خطرات ناشي از اختلالات بهره­برداري.

با وجود تمامي اين موارد بايد گفت براي حل يک مسئله بايد به دنبال جواب بود و نبايد صورت مسئله را حذف کرد. بدون شک در اين موضوع اول بايد اين مسئله با فرهنگ سازي مناسب و تکيه بر نکات غير اخلاقي آن حل شود. اما راه حلهاي فني در اين کار گنجاندن وسايل اندازه­گيري مناسب بر سر انشعاب هر واحد است. بعنوان مثال براي انشعاب آب مي­توان فلومترهاي کوچک و يا براي انشعاب گاز نيز کنتورهاي کوچک که تنها حجم مصرفي را اندازه­گيري مي­کند نصب کرد. توضيح اينکه اين دستگاه­ها دستگاه­هاي اندازه­گيري کوچک و ارزان قيمتي خواهند بود که توسط سازندگان لوازم خانگي مي­تواند ارائه شود و در صورت نياز نيز قانونگذار يا مديران ساختمانها مي­توانند استفاده از آنها را اجباري کنند.

در برخي موارد مانند کنتور برق مشترک براي فضاهاي مشاع ساختمان ناچار به استفاده از آن هستيم که بايد ذکر شود راه حل صرفه­جويي است، نه حذف آن.

بدين منظور توصيه مي­شود از تايمرهاي راه­پله، سنسورهاي حرکتي، فتوسل و انواع لامپ­هاي کم مصرف در سيستم روشنايي و همچنين سيستم­هاي با بازده بالا در ادوات و تجهيزات استفاده کرد.

استفاده از تاسيسات مرکزي

            براي مجتمع­هاي مسکوني دو ديدگاه در بهره­مندي از تاسيسات مکانيکي که وظيفه آن سرمايش – گرمايش و تهيه آبگرم بهداشتي است، وجود دارد:

اول: استفاده از واحدهاي گرمايشي – سرمايشي مستقل مانند پکيج يونيت­هاي حرارتي، آبگرمکن­هاي مخزني يا آني.

دوم: بهره­گيري از تاسيسات بصورت مرکزي در قالب موتورخانه مرکزي تهويه مطبوع، حرارت مرکزي و آبگرمکن مرکزي.

طرفداران اين دو ديدگاه دلايل فني خود را دارند. مهمترين دليل گرايش به سيستم­هاي مستقل، استقلال در بهره­برداري آنها و تخصيص هزينه­هاي انرژي بصورت متمرکز براي هر بهره­بردار است و مهمترين دليل رد آنها افزايش خطرپذيري آنهاست. همچنين سيستم­هاي مرکزي موجب تمرکز مصرف انرژي و پيرو آن مديريت متمرکز مصرف انرژي به دنبال دارند.

راه حل

چنانچه انتخاب هر کدام از اين سيستم­ها از منظر انرژي مد نظر باشد، بايد گفت پارمترهاي تعيين کننده عبارتند از: خواست کارفرما، انرژي­هاي در دسترس، قيمت حامل انرژي، حجم پروژه، روش­هاي اجرايي، سطح رفاه مورد نظر و نوع کاربري يا بهره­برداري از ساختمان.

به تجربه ثابت شده براي پروژه­هاي با متراژ بالا استفاده از سيستم­هاي متمرکز و موتورخانه­هاي مرکزي از نظر بهره­وري انرژي بسيار مقرون بصرفه­تر بوده است. همچنين در پروژه­هاي ساختماني که مورد تغييرات و نوسازي يا بازسازي قرار مي­گيرند استفاده از سيستم­هاي مستقل مناسب­تر است.

راه حل­هاي مختلفي براي مقرون بصرفه­تر شدن استفاده از موتورخانه مرکزي وجود دارد که مستلزم اندکي افزايش در هزينه­هاي اوليه است که از آن جمله :

  • طرح بهينه سيستم و انتخاب تجهيزات با ظرفيت مورد نياز د ردرجه اول است.
  • عايقکاري مناسب موتورخانه و تجهيزات گرمايشي و سرمايشي.
  • انتخاب دماهاي مناسب براي محيط­ها و دماهاي طرح.
  • انتخاب تجهيزات با راندمان بالا
  • بهره­گيري از سيستم بهينه­سازي انرژي در موتورخانه
  • رعايت تعميرات و بازرسي دوره­اي موتورخانه

رعايت اين موارد در کنار فرهنگ­سازي مصرف در آپارتمان­ها مي­تواند مصرف انرژي را تا حد بسيار زيادي کاهش دهد که خود مي­تواند عاملي در تشويق مصرف بهينه­تر انرژي باشد. بديهي است در دراز مدت اين رفتارها تبديل به عادت و در نهايت بوجود آمدن الگو شود.

مواد و مصالح ساختماني مصرفي

            از بهترين توصيه­هايي که مهندسان طراح در طرح­هاي ارائه شده و مهندسان ناظر در بازرسي­هاي دوره­اي خود مي­توانند به سازندگان کنند استفاده از مصالح مرغوب با طول عمر زياد است جا دارد علاوه بر اين موارد نيم نگاهي هم بر هدايت حرارتي جدارهايي که اين مواد در آنها به کار مي­روند نيز داشته باشند چرا که بيشترين اتلاف انرژي از طريق جدارهاي ساختمان است. ديوارهاي مجاور سطوح خارجي و فضاهاي کنترل نشده، سقف، کف، در و پنجره­ها جدارهايي هستند که اتلاف انرژي در فصول سرد و گرم از آنها داريم.

بکارگيري بلوک و آجرهاي سوراخدار، بلوک­هاي سبک ميکا، پانل­هاي 3D ، ديوارهاي دوجداره، پنجره­هاي با قاب PVC  و Thermal Break ، پنجره­هاي دوتايي، پنجره­هاي با شيشه دو جداره در کاهش اتلاف انرژي جدارها بسيار مؤثر است.

راه حل

            بدون شک اجرايي شدن مبحث نوزدهم مقررات ملي ساختمان و گنجاندن ساز و کارهاي قانوني و پيگيري آن تنها راه حل اين کار است. بايد دستگاه­هاي اجرايي و متولي امر با اطلاع رساني مناسب به مردم يکي از ملاک­هاي ارزش­دهي به ساختمانها را اجرا شدن اين مبحث در ساختمان، عنوان کنند.

راهکار ديگر در جهت تشويق سازندگان مسکن اين است که ساختمان پس از پايان کار داراي رده­بندي انرژي شود تا ملاکي در ارزش­دهي و يا تعرفه­هاي حامل­هاي انرژي آن شود. اقبال خود سازندگان و توجه خاص مردم در هنگام تهيه مسکن از عواقب اين موضوع است.

کنتورهاي با چند تعرفه

در حال حاضر در ساختمانها و آپارتمانهاي مسكوني ما كنتورهاي برق معمولي نصب است كه همه برق مصرفي خانوارها در طول شبانه روز با يك تعرفه محاسبه مي شود. بهمين دليل خانوارها توجه چنداني به توزيع مصرف برق در ساعات مختلف و عدم استفاده در ساعات پيك مصرف ندارند. اين امر باعث مي شود كشور در ساعات محدود پيك مصرف با كمبود برق مواجه شده و در ساعات غير آن، مازاد توليد داشته باشد.

راه حل

استفاده از كنتورهاي چند تعرفه اي، كه تعرفه مصرف در ساعات پيك را افزايش مي دهد، مي تواند مصرف ساعات پيك را بشدت كاهش داده و مصرف برق را در ساعات غير پيك توزيع نمايد.

اين كنتورها كه در حال حاضر در كشور ساخته مي شود بسهولت قابل نصب و آموزش هستند و مي توان با يك برنامه كوتاه مدت كليه كنتورهاي منازل مسكوني را جايگزين نمود.

ترفندهاي بهره­برداري

مواردي نيز هستند که با تغييرات کوچکي در سيستم­هاي فعلي مي­توانيم با اجراي موجب کاهش مصرف انرژي در ساختمان شويم.

انتقال منبع آب به روي بام و حذف بوستر پمپ آبرساني، کاهش درجه ترموستات ديگ موتورخانه (موجب کاهش اتلاف حرارتي مي­شود)، عايقکاري منبع انبساط، عايقکاري لوله آبگرم بهداشتي و منبع دوجداره، تعويض شيرهاي معمولي رادياتور با شيرهاي ترموستاتيک (شيرهاي ترموستاتيک با يارانه سازمان بهينه سازي نيز ارائه مي­شوند)، برخي از اين موارد هستند.

استفاده از تكنولوژي­هاي جديد

لازم است در كشورمان استفاده از تكنولوژي هاي جديد و كم هزينه براي گرم كردن خانه ها؛ نظير سيستم گرمايش از كف؛ به جاي روشهاي پرهزينه نظير رادياتور ترويج شود و مورد استفاده قرار گيرد. ملاحظه مي­شود كه با كاربست راه كارهاي فوق زمينه تحقق مصرف كمتر و الگوهاي مصرف اقتصادي و منطقي در كشور فراهم خواهد شد و مردم مجبور به مصرف بالا و پرداخت هزينه هاي گزاف آن نخواهند بود. ايجاد چنين بستر و زمينه هائي مي تواند امكان توفيق هدفمند سازي يارانه ها و اصلاح الگوي مصرف را در كشور دوچندان سازد.

بعبارت ديگر در صورتي كه زمينه اي فراهم سازيم تا افراد هزينه مصرف خود را بپردازند كار بزرگي صورت گرفته است زيرا متاسفانه بسياري ما ايرانيان عملا هزينه مصرف حود را نمي پردازند و بهمين دليل علاقه اي نيز به صرفه جوئي و درست مصرف كردن ندارند.

اگر هركس هزينه مصرف واقعي خود را بپردازد خواهيم ديد كه مصرف به سرعت كاهش خواهد يافت. براي ايجاد اطمينان در مردم و تشويق آنان به راه كارهاي فوق بهتر آنست كه كليه دستگاهها و موسسات دولتي در انجام چنين تغييراتي در ساختمانهاي خود پيشقدم شوند.

به دليل اهميت كار و لزوم تشويق مردم به انجام آنها، مي توان وام هاي هاي كم بهره نيز براي اين امور در نظر گرفت.

انجام راه كارهاي فوق بيش از هر چيز نياز به هماهنگي بين دستگاههاي دولتي و شهرداريها دارد و اميد كه چنين اموري در سال نو در سرلوحه اقدامات آنها قرار گيرد.

نویسنده: مسعود خانی بختیاری

منبع: پيش‌نيازهاي اصلاح الگوي مصرف در صنعت ساختمان  (دکتر لطفعلي بخشي عضو هيأت علمي دانشكده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائي)