مقایسه Pipe و Tube

احتمالاً شما اصطلاحات Pipe و Tube را بطور متناوب مورد استفاده قرار داده اید و ممکن است اطلاع نداشته باشید تفاوت آنها چیست. بسیاری از مردم، حتی کارشناسان و متخصصان که در صنایع وابسته بکار مشغول هستند این موضوع را واقعاً ندانند. حال این سیلندرهای توخالی چگونه می توانند متفاوت باشند؟ و چه کسی به این موضوع اهمیت میدهد؟

بررسی اینترنت ممکن است موجب سردرگمی شما شود چراکه بسیاری از وب سایت های به درستی مهمترین وجه تمایز بین Pipe و Tube را تشخیص نداده اند.

لوله، تیوب (TUBE)

بطور کلی Tubing برای مقاصد سازه ای به کاربرده می شود و در آن OD (قطر خارجی) عددی مهم و دقیق است. سایز Tube بوسیله OD و WT (ضخامت جداره) مشخصی می شود و OD اندازه گیری شده و OD که بیان می شود دارای تلرانس های بسیار کمی با یکدیگر دارند (تقریباً برابر هستند). بطور معمول Tube ها گرانتر از Pipe ها هستند و دلیل آن وجود تلرانس های سخت گیرانه در تولید آنهاست.

جالب است بدانید برخلاف این رویه، برای Tube های مسی به گونه دیگری عمل می شود بدین صورت که OD اندازه گیری شده ⅛” بزرگتر از OD اعلام شده است. پس شاید بهتر باشد آنها را “Copper Pipe” بنامیم. در حالی که Tube های فولاد ضد زنگ (Stainless Steel)، آلومینیمی و آهنی همگی OD اندازه گیری شده و اعلام شده ای کاملاً برابر و نزدیک به یکدیگر دارند.

کاربردهای اصلی تیوب ها در مبدل های حرارتی، خطوط ابزار دقیق (Instrument lines)، اتصالات کوتاه روی تجهیزات مانند کمپرسورها، بویلرها و تجهیزات برودتی است.

لوله، پایپ (Pipe)

Pipe ها بعنوان مجاری دایره ای شکل دسته بندی می شوند که در خطوط لوله (Pipeline) و سیستم های لوله کشی  (Piping system)بکاربرده می شوند و عموماً گازها و سیالات را منتقل می کنند. آنها با قطر نامی لوله (Nominal Pipe Size – NPS) و رده (Schedule) یا ضخامت جداره مشخص می شوند.

تولید Pipe های با اندازه اسمی ⅛” تا 12” بر اساس قطر خارجی اسمی استاندارد است که با OD اندازه گیری شده متفاوت است و برای لوله NPS 14” و بزرگتر قطر خارجی اندازه گیری شده با سایز نامی آن برابر است.

NPS سایز استانداردی است که توسط سازمان استانداردهای ملی آمریکا (ANSI) ارائه شده و نباید با سایر استانداردهای مختلف مانند NPT و NPSC اشتباه شود.

این متن در 27 مارچ 2020 توسط Commerce Metal منتشر شده است.

https://www.commercemetals.com

لوله ها (Pipes) سیلندری توخالی تیوب شکل هستند که الزاماً مقطع سیلندری (دایره ای) دارند و اساساً برای انتقال موادی که قابلیت جریان یافتن دارند، مورد استفاده قرار می گیرد. مانند مایعات، گازها، دوغاب، پودر و مواد حاوی ذرات کوچک.

تیوب ها (Tubes) الزاماً دارای مقطع دایره ای شکل نیستند و با مقطع در اشکال مختلف تولید می شوند.

روش های تولید لوله

لوله درزدار: در صورتیکه لوله با فرم دادن ورق و جوشکاری درز آن تولید شود. آنرا لوله «درز جوش» (Seam-welded) و یا به اصطلاح بازار «درزدار» می گویند.

لوله بدون درز: اگر لوله به روش ریخته گری، آهنگری، پرس سرد یا گرم شمش های استوانه ای تولید شود به آن «بدون درز چوش» (Seam cast) و یا به اصطلاح بازار «بدون درز» می گویند.

دو سر انتهایی لوله ها پس از تولید برای استفاده به فرم خاصی درآورده شده و به بازار عرضه می شود:

  • مسطح یا Plain End (P.E)
  • پخ زده یا Beveled End (B.E)
  • رزوه شده، کوپلینگ دار يا Threaded & Coupled (T&C)
در برخی موارد زاویه پخ 30 درجه انتخاب می کنند

نویسنده و مترجم: مسعود خانی بختیاری

منبع: اینترنت، Piping Handbook ، The Piping Guide