خانه / نظام مهندسی / طراحی / روش انتخاب سيم و کابل

روش انتخاب سيم و کابل

براي انتخاب سيم و کابل مناسب بايد مشخصه­هاي ذيل بطور کامل محاسبه گردد:

  1. جريان بار که همواره بايد کمتر از حداکثر جريان مجاز هادي باشد.
  2. افت ولتاژ که همواره بايد کمتر از مقدار افت ولتاژ مجاز (توصيه شده) باشد.
  3. درجه حرارت محيطي و سرعت خنک شدن هادي که بستگي به محيط و محل استفاده کابل دارد.
  4. مقاومت الکتريکي هادي که به جنس هادي بستگي دارد.

محاسبه جريان مصرفي دستگاه

معمولاً قدرت يا توان دستگاه و همچنين ضريب توان آن به عنوان مشخصات فني دستگاه روي پلاک آن حک مي­گردد و لذا مي­توان با استفاده از روابط زير جريان مصرفي دستگاه را محاسبه نمود:

محاسبه جريان کابل مورد نياز

جريان مجاز داده شده در جداول مشخصات کابلها با در نظر گرفتن دماي محيط 25 درجه سانتيگراد بوده است. همچنين فرض شده در هر کانال فقط يک کابل بکار رفته باشد. اگر شرايط خاص کار متفاوت با شرايط فوق باشد مي­توان از رابطه زير جريان مجاز واقعي کابل را محاسبه کرد:

انتخاب سطح مقطع مناسب

در اين مرحله با توجه به نوع کابل مورد نياز به جدول مربوطه مراجعه و با توجه به جريان مجاز محاسبه شده سطح مقطع مناسب را انتخاب مي­کنيم.

محاسبه افت ولتاژ کابل

اگر در مرحله قبل کابلي با سطح مقطع S انتخاب کرده باشيم. مي­توان درصد افت ولتاژ را از رابطه زير محاسبه نمود:

اگر درصد ولتاژ محاسبه شده بيشتر از حد مجاز (معمولاً 1.5% براي مصرف کننده­هاي تک فاز و 3% براي مصرف کننده­هاي سه فاز) باشد. لازم است کابل با سطح مقطع بزرگتر از انتخاب قبلي در نظر گرفته شود.

مسير عبور کابل

به طور کلي اگر محيط خارج کابل شرايط مساعدي جهت انتقال حرارت داشته باشد به نحوي که کابل بتواند حرارت داخلي خود را سريعتر دفع و يا انتقال دهد قابليت عبور جريان کابل افزايش خواهد يافت. با اين توصيف کابل هايي که در داخل خاک قرار گرفته باشند جريان بيشتري را نسبت به کابل­ کشي هوايي از خود عبور مي­ دهند.

در جدول زير قابليت تحمل بار کابلهاي يک رشته در صورت قرارگرفتن کنار يکديگر در داخل زمين نشان داده شده است و گوياي اين مطلب است که هر چه تجمع کابلها کنار يکديگر زيادتر باشد انتقال حرارت به محيط کمتر شده و در نتيجه قابليت تحمل بار افت خواهد کرد.