خانه / هنرستان فنی / کارگاه تاسیسات / ابزارهای لوله کشی (1)

ابزارهای لوله کشی (1)

ابزار و تجهيزات مورد استفاده در لوله کشی همانند سایر رشته های صنعتی به سه دسته تقسیم می شوند:

  1. تجهیزات حفاظت فردی (PPE)
  2. ابزارهای عمومی
  3. ابزارهای تخصصی

تجهيزات حفاظت فردی

به کلیه لوازم، تجهیزات و ادواتی که هر نیروی کار در حین انجام کار خود، جهت حفاظت در مقابل آسیب های بالقوه محیط مورد استفاده قرار می دهد، لوازم حفاظت فردی (Personal Protective Equipment) می گویند.

  • لباس کار Body Protection
  • کلاه ایمنی Head protection
  • عینک ایمنی Eye Protection
  • گوشی ایمنی Hearing Protection
  • دستکش ایمنی Hand Protection
  • کمربند ایمنی Safety belt
  • کفش کار Foot Protection
  • ماسک تنفسی Respirator Protective

ابزارهای عمومی

ابزارهایی هستند که بطور معمول برای تمام تخصص ها و رشته های کاربرد دارند و مهارت استفاده از آنها از ابتدایی ترین آموزش های استادکاران و کارگرهای فنی است.

1- پیچ گوشتی (Screw driver)

ابزار مورد استفاده برای بازکردن و بستن پیچ ها، پیچ گشتی است. این ابزار در انواع دستی ساده، برقی، شارژی و ضربه ای و در سایزهای مختلف تولید می شود.

پیچ گشتی دستی چهارسو (رنگ قرمز) و دو سو (رنگ ابی)
پیچ گشتی برقی
پیچ گشتی شارژی و برخی ملحقات آن

نکته ای که در انتخاب پیچ گشتی مهم است شیار سرپیچی است قرار است باز یا بسته شود. باید در ابتدا نوع شیار را تشخیص داده و سپس پیچ گشتی مناسب را بکار ببندیم.

تعدادی از پرکاربردترین پیچ ها و پیچ گشتی ها

2- انبردست (Pliers)

وسیله‌ای است که از دو اهرم با یک محور تشکیل شده‌ است. انبردست‌ها با طراحی‌های گوناگون و برای اهداف گوناگون طراحی شده‌اند مانند کارهای الکترونیکی، لوله‌کشی، سیم‌کشی و حتی نعل کردن اسب. در واقع طیف وسیعی از وسایل در خانواده انبردست‌ها قرار می‌گیرند و کارهایی از جمله لخت‌ کردن و بریدن انواع سیم برق تا گرفتن وسایل و بریدن و خرد کردن آنها را انجام می‌دهند؛ که امروزه نوع برقی آن نیز به ویژه در صنعت موجود است.

امروزه بیش از 32 نوع انبردست در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

3- چکش (Hammer)

چکش وسیله ای برای وارد کردن ضربه های ناگهانی به یک شیء است. عمده استفاده چکش برای کوبیدن میخ، آهنگری فلزات، ضربه زدن به انواع قلم و همچنین شکستن اجسام مختلف است. چکش جزء ابتدایی ترین وسایل ساخت بشر است. این ابزار که در انواع گوناگونی هم ساخته می شوند در بسیاری مشاغل کاربرد دارند از یک قسمت سری از جنس فلز و یک دسته غیر فلزی (برای جذب ضربه وارده) تشکیل شده اند که با یک گوه مخصوص یا با چسب یا به وسیله هر دو به هم متصل می شوند. قدرت یک چکش از وزن قسمت سری  و همچنین طول دسته آن حاصل می شود. بیش از 40 نوع چکش در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

برخی از انواع چکش ها
برخی از انواع چکش

4- پتک یا چکش سنگین (Sledgehammer)

پتک نوعی چکش است که سر آن صاف است و بزرگ‌تر از چکشهای معمولی است. دسته پتک بلندتر از چکش است و به علاوه از آن جا که وزن سر آن هم سنگین‌تر است، نیروی بسیار بیشتری را نسبت به چکش به سطح مورد نظر وارد می کند. سر پتک نوک تیز نیست و صاف است؛ به همین دلیل ضربه وارده را به سطح بزرگی وارد می کند.

از چکش سنگین برای سست کردن و شکستن بتن یا مواد سخت دیگر استفاده می شود. سر آن از فولاد با کربن مناسب ساخته شده است و می تواند تا 20 پوند وزن داشته باشد. بسته به شغل، و نوع استفاده یک پتک می تواند یک دسته بلند یا کوتاه داشته باشد

نویسنده: مسعود خانی بختیاری