خانه / انرژی های نو / 4 روش براي بهينه سازي مصرف انرژي در منزل (با استفاده از حسگرهاي حضور / عدم حضور)

4 روش براي بهينه سازي مصرف انرژي در منزل (با استفاده از حسگرهاي حضور / عدم حضور)

يكي از ساده­ترين روش­هاي صرفه­جويي در مصرف انرژي در منازل، نصب حسگرهاي حضور/عدم حضور (Occupancy/Vacancy sensor)  است. اين حسگرها بطور خودكار با ورود فرد به اتاق چراغ­ها را روشن و با خروج از اتاق چراغ­ها را خاموش مي­كنند. اين حسگرها با ايجاد شرايط راحت اطمينان مي­دهند كه چراغ­ها بطور اتفاقي روشن نخواهند ماند.

حسگر عدم حضور فقط درصورت تخليه اتاق چراغ­ها را خاموش مي­كند بدين ترتيب نياز خواهيد داشت كه هنگام ورود به اتاق شخصاً چراغ ها را روشن كنيد.

در ادامه چهار فضايي كه براي استفاده از اين حسگرها ايده­آل هستند شرح داده شده است:

1- با نصب يك سنسور حضور در اتاق رختشويي يا زيرزمين شما مي­توانيد به راحتي مسير خود را روشن كنيد در حالي كه دست­هاي شما مشغول هستند و نمي­توانيد كليد روشنايي را بزنيد.

2- پس از يك روز كاري شلوغ و در حالي كه دست­هاي شما آزاد نيستند با استفاده از يك حسگر حضور در آشپزخانه مي­توانيد به راحتي فضاي آشپزخانه را روشن كنيد.

3- با افزودن يك حسگر عدم حضور به سرويس بهداشتي مي­توان در مصرف انرژي صرفه جوي كرد. بدين ترتيب مي­توان مطمئن بود كه ديگر پس از ترك سرويس بهداشتي چراغ­ها سهواً روشن نخواهد ماند.

4- با نصب يك حسگر عدم حضور در اتاق خواب كودك، ديگر نيازي به يادآوري خاموش كردن چراغ اتاق به او نيست.

مترجم: مسعود خانی بختياری

(منبع U.S. Green Building Council)

درباره‌ی MKBakhtiari

حتما ببینید

خانه‌های غیرفعال The Passive House

خانه فعال استانداردی برای ساختمانی با بهره وری انرژی بالاست که به همراه آن آسایش حرارتی فضاهای داخلی و عایق صوتی را ارتقا داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *